Veelgestelde vragen (NL FAQ)

Deze pagina bevat antwoorden op veelgestelde vragen over de apps die zijn ontwikkeld binnen het valorisatieprogramma van Language in Interaction.

Navigeer naar de veelgestelde vragen voor:

  1. Yvo (iOS)
  2. TicTacTeam (iOS)
  3. LingQuest (iOS / Browser)
  4. SynQuiz (iOS / Android / Browser)
  5. Woordwolk (iOS)

1. Yvo (iOS)

Dit is een selectie van veelgestelde vragen over de Yvo app.

1.1. Voor welke platformen is Yvo beschikbaar?

Yvo is beschikbaar voor iOS, alleen voor de iPad.

1.2. Is er een Android versie van de App?

Nee, er is nog geen Android versie.

1.3. Is er een smartphone (bijv. iPhone) versie van de App?

Nee, er is nog geen smartphone versie.

1.4. Hoe kan ik Yvo in de App Store zien?

U kunt Yvo alleen in de App Store vinden van de apparaten waarvoor het beschikbaar is. Dus op dit moment kunt u Yvo alleen vinden als u in de App Store op een iPad zoekt. Maar u kunt Yvo altijd vinden als u binnen het app gedeelte van iTunes zoekt of als u de volgende hyperlink gebruikt https://itunes.apple.com/nl/app/yvo/id1080609952.

1.5. Komt er snel een versie voor Android tablets, of smartphones?

Omdat we de gebruikerservaring heel erg belangrijk vinden, willen we vooralsnog eerst de iOS versie verder verbeteren, zoals het optimaliseren van de spelervaring, voordat we verder gaan met andere platforms en apparaten.

1.6. Wat is de beste manier om Yvo te spelen? Is er een handleiding?

Ontdekken hoe Yvo precies werkt is een onderdeel van het spelplezier. Maar wil je toch meer weten over de werking van het spel, dan kun je hier de spelregels lezen.


2. TicTacTeam (iOS)

Dit is een selectie van veelgestelde vragen over de TicTacTeam app.

2.1. Voor welke platformen is TicTacTeam beschikbaar?

TicTacTeam is beschikbaar voor iOS, alleen voor de iPad.

2.2. Is er een Android versie van de App?

Nee, er is nog geen Android versie.

2.3. Is er een smartphone (bijv. iPhone) versie van de App?

Nee, er is nog geen smartphone versie.

2.4. Hoe kan ik TicTacTeam in de App Store zien?

Je kan TicTacTeam alleen in de App Store vinden van de apparaten waarvoor het beschikbaar is. Dus op dit moment kun je TicTacTeam alleen vinden als je in de App Store op een iPad zoekt. Maar je kunt TicTacTeam altijd vinden als je binnen het app gedeelte van iTunes zoekt of als je de volgende hyperlink gebruikt https://itunes.apple.com/nl/app/tictacteam/id973996908.

2.5. Komt er snel een versie voor Android tablets, of smartphones?

Omdat we de gebruikerservaring heel erg belangrijk vinden, willen we vooralsnog eerst de iOS versie verder verbeteren, voordat we verder gaan met andere platforms en apparaten.

2.6. Hoe vind ik een teamgenoot?

Als je iemand kent met een iPad kun je hem of haar vragen om TicTacTeam ook te installeren. Als jullie allebei de app starten worden jullie gevraagd om in te loggen bij het GameCenter, daarna worden jullie automatisch met elkaar verbonden.

2.7. Hoe installeer ik TicTacTeam?

Je dient eerst te controleren of je verbinding hebt met het internet en of op je iPad iOS 8 of hoger staat geinstalleerd. Download vervolgens TicTacTeam uit de App Store. https://itunes.apple.com/nl/app/tictacteam/id973996908.

2.8. Hoe start ik een TicTacTeam spel?

Start de app op op je iPad. De eerste keer dat je de app opstart word je gevraagd om in te loggen bij het GameCenter. Gebruik hiervoor je eigen GameCenter account of maak deze aan. Als je medespeler de app opstart zal hij of zij hetzelfde moeten doen. Je logt dus allebei in met een verschillend GameCenter account. Kies vervolgens allebei hetzelfde niveau. De eerste keer dat je de app gebruikt zal dat niveau 1 zijn uit de serie “Beginner”. Druk vervolgens allebei ongeveer gelijktijdig op de knop “Speel nu”. De verbinding tussen jou en je medespeler zal nu automatisch tot stand worden gebracht en blijft bestaan totdat jullie TicTacTeam afsluiten.

2.9. Mag ik praten tijdens het spelen?

Wij adviseren je om niet tijdens het spel te praten. Probeer om alleen maar via het scherm met elkaar te communiceren. TicTacTeam is deels zo leuk om te spelen omdat je elkaar moet helpen door creatief samen te werken, en moet ontdekken hoe je de bedoeling van elke puzzel op een leuke manier aan elkaar duidelijk kunt maken.Spreek daarom met elkaar af om geen geluiden of gebaren te maken. Je kunt zelfs ieder naar een andere ruimte gaan!

2.10. Mag ik bij mijn medespeler op het scherm kijken?

Wij adviseren je om niet bij elkaar op het scherm te kijken.TicTacTeam is deels zo leuk om te spelen omdat het aanvankelijk verborgen blijft hoe je elkaar het beste kunt helpen. Geleidelijk kom je daar steeds meer achter. Probeer daarom niet bij elkaar op het scherm te kijken.

2.11. De verbinding is tijdens het spelen verbroken, wat nu?

Het kan soms gebeuren dat je de verbinding met je medespeler verliest, doordat bijv. je WIFI verbinding wegvalt. Je merkt dit doordat je de acties van je medespeler niet meer op je eigen scherm ziet, ook zal je geen halve groene cirkel meer aan zijn of haar kant zien verschijnen. Mocht TicTacTeam geen melding geven dat de verbinding verbroken is, probeer dan zelf je medespeler te waarschuwen. Start beiden TicTacTeam opnieuw op en herhaal de stappen beschreven onder vraag 8.

2.12. Wat is de beste manier om TicTacTeam te spelen? Is er een handleiding?

Ontdekken hoe TicTacTeam precies werkt is een onderdeel van het spelplezier. Spelenderwijs kom je er steeds meer achter hoe je TicTacTeam kunt bedienen en hoe je samen kunt werken in het oplossen van de puzzels. Deze gezamenlijke ontdekkingstocht is wat TicTacTeam deels zo leuk maakt. Maar kom je er desondanks echt niet uit, dan kun je hier een handleiding downloaden.

2.13. Ik wil TicTacTeam met mijn familie spelen, maar we hebben het allemaal met dezelfde Apple ID geïnstalleerd. Wat nu?

Wanneer je TicTacTeam speelt wordt je gevraagd bij het GameCenter in te loggen. Dat bepaalt welke speler je bent. De aanmelding bij het GameCenter kan dezelfde of een andere zijn dan de Apple ID die gebruikt wordt voor de rest van de instellingen op de iPad (d.w.z. voor iCloud, en voor iTunes en de App Store). Op deze wijze is het dus mogelijk om op twee iPads met twee verschillende gebruikersaccounts bij het GameCenter in te loggen terwijl je ondertussen dezelfde Apple ID deelt voor de rest, evenals met een andere gebruikersaccount (bijv. een Apple ID account zonder creditcard) dan die je gebruikte om de app te installeren. In toekomstige iOS versies zal er multi-user ondersteuning toegevoegd worden voor iPad gebruik binnen scholen.


3. LingQuest (iOS / Browser)

Dit is een selectie van veelgestelde vragen over de LingQuest app.

3.1. Voor welke platformen is LingQuest beschikbaar?

LingQuest is beschikbaar voor iOS, alleen voor de iPad. Het is ook mogelijk om LingQuest online via de browser te spelen.

3.2. Is er een Android versie van de App?

Nee, er is nog geen Android versie. Het is echter mogelijk om LingQuest online via de browser te spelen.

3.3. Komt er snel een versie voor Android?

Omdat we de gebruikerservaring heel erg belangrijk vinden, willen we vooralsnog eerst de iOS versie verder verbeteren, voordat we verder gaan met andere platforms.

3.4. Moet ik echt een app installeren om LingQuest te kunnen spelen?

Nee, het is ook mogelijk om LingQuest online via de browser te spelen.

3.5. Hoe kan ik LingQuest in de App Store zien?

Je kan LingQuest alleen in de App Store vinden van de apparaten waarvoor het beschikbaar is. Dus op dit moment kun je LingQuest alleen vinden als je in de App Store op een iPad zoekt. Maar je kunt LingQuest altijd vinden als je binnen het app gedeelte van iTunes zoekt of als je de volgende hyperlink gebruikt: https://itunes.apple.com/nl/app/lingquest/id980203903.


4. SynQuiz (iOS / Android / Browser)

Dit is een selectie van veelgestelde vragen over de SynQuiz app.

4.1. Voor welke platformen is SynQuiz beschikbaar?

SynQuiz is beschikbaar voor iOS en Android. Het is ook mogelijk SynQuiz online via de browser te gebruiken.

4.2. Op welk type apparaten is SynQuiz beschikbaar?

SynQuiz kan gebruikt worden op tablets en op smartphones. Het is echter ook mogelijk om SynQuiz online via de browser te gebruiken op een PC of mobiele apparaten.

4.3. Moet ik echt een app installeren om SynQuiz te kunnen gebruiken?

Nee, het is ook mogelijk om SynQuiz online via de browser te openen.

4.4. Hoe kan ik me aanmelden voor het lopende genetische onderzoek?

Er zijn twee mogelijkheden: Ten eerste kunt u de volledige Letters & Getallen test binnen SynQuiz afnemen. Wanneer u klaar bent kunt u zich aanmelden door uw contactgevens in te voeren en toestemming te geven voor deelname. Uw contactgegevens en de uitslag van deze test worden vervolgens naar de onderzoeksdatabase verstuurd (merk op dat we geen uitslagen van de andere 3 quizzen versturen). Ten tweede kunt u deelnemen via onze onderzoekswebsite.

4.5. Ik heb me via SynQuiz aangemeld voor het genetische onderzoek. Hoe weet ik of mijn aanmelding gelukt is?

Als uw gegevens succesvol zijn verstuurd, toont SynQuiz een boodschap dat uw aanmelding is afgerond. Uw contactgegevens alsmede de uitslag van de volledige Letters & Getallen test zijn nu in de onderzoeksdatabase opgeslagen. U ontvangt een bevestiging op het e-mailadres dat u tijdens de aanmelding heeft opgegeven. Als uw type synesthesie geschikt is voor het onderzoek, wordt er later weer contact met u opgenomen.


5. Woordwolk (iOS)

Dit is een selectie van veelgestelde vragen over de WoordWolk app.

5.1. Voor welke platformen is WoordWolk beschikbaar?

WoordWolk is beschikbaar voor iOS, alleen voor de iPad.

5.2. Is er een Android versie van de App?

Nee, er is nog geen Android versie.

5.3. Is er een smartphone (bijv. iPhone) versie van de App?

Nee, er is nog geen smartphone versie.

5.4. Hoe kan ik WoordWolk in de App Store zien?

U kunt WoordWolk alleen in de App Store vinden van de apparaten waarvoor het beschikbaar is. Dus op dit moment kunt u WoordWolk alleen vinden als u in de App Store op een iPad zoekt. Maar u kunt WoordWolk altijd vinden als u binnen het app gedeelte van iTunes zoekt of als u de volgende hyperlink gebruikt http://itunes.apple.com/nl/app/woordwolk/id924364496.

5.5. Komt er snel een versie voor Android tablets, of smartphones?

Omdat we de gebruikerservaring heel erg belangrijk vinden, willen we vooralsnog eerst de iOS versie verder verbeteren, voordat we verder gaan met andere platforms en apparaten.

5.6. Hoe weet ik of een bepaald woord in WoordWolk voorkomt?

Momenteel staan nog niet alle woorden uit de Nederlandse taal in de database. De Nederlandse taal kent meer dan 50.000 woorden, terwijl er in WoordWolk een paar duizend van de meest frequente woorden te vinden zijn. Achter de wolk “Woordenlijst” kunt u precies zien welke woorden dat zijn en opzoeken of uw woord er tussenstaat.

5.7. Ik ben op zoek naar een bepaald woord maar kan het niet vinden. Dit woord komt wel voor in de woordenlijst van WoordWolk. Hoe kan dit?

WoordWolk maakt gebruik van een slim algoritme om gebruikers woorden te helpen vinden. Soms is dit algoritme echter nog niet slim genoeg. Op de Radboud Universiteit wordt er fundamenteel onderzoek gedaan naar manieren om de onderliggende techniek van WoordWolk te verbeteren. Door WoordWolk te gebruiken draagt u aan dit onderzoek bij: we verzamelen data over de manier waarop u zoekt en analyseren deze data om erachter te komen hoe we u beter kunnen helpen zoeken.

5.8. Wat is de betekenis van de puntenreeks onder in het hoofdscherm?

De puntenreeks onder in het scherm geven aan welke pagina’s er zijn binnen dit hoofdmenu. U ziet van links naar rechts een aantal wolken lopen. Als u WoordWolk net geopend heeft, staat er de wolk ‘Zoeken met uitleg’ in beeld. Rechts ziet u nog een klein gedeelte van de tweede wolk. Als u nu met uw vinger van rechts naar links over het scherm veegt (swipen) dan komt de volgende wolk in beeld. Deze heet ‘Vrij zoeken’. U ziet nu ook dat het tweede puntje zwart is geworden. Zo kunt u nog een aantal malen vegen totdat u bij de wolk ‘Woordenlijst’ aangekomen bent.

5.9. Is er een vast pad naar de woorden, of is dit willekeurig?

Bij het ‘Zoeken met uitleg’ wordt het woord waar u naar op zoek moet gaan willekeurig gekozen, bij het ‘Vrij zoeken’ mag u dit zelf bepalen.

De woorden die u echter vervolgens ziet in de woordenwolken zijn niet willekeurig. De kleine woorden die getoond worden zijn associaties van het grote woord in het midden. Als het grote woord meer dan 7 associaties heeft, dan worden de ‘beste’ 7 getoond. De andere associaties kunt u bereiken door van rechts naar links te vegen (swipen). Welke associaties u (als eerste) ziet is afhankelijk van alle voorgaande keuzes, oftewel: van het pad dat u heeft afgelegd binnen de huidige zoektocht.  Op deze manier probeert WoordWolk u zo snel mogelijk naar het juiste woord te leiden, op basis van alle keuzes die u gemaakt heeft.

Een voorbeeld: Stel dat u dit pad volgt: waar > bos > berg, dan staan er rondom “berg” de woorden “ezel”, “sneeuw”, “landschap”, “rust”, “weide”, “gewei” en “hoeveelheid”.  U kunt ieder woord echter via een enorm aantal paden bereiken en als u een woord via een ander pad bereikt, dan worden er (mogelijk) als eerste andere associaties getoond. Volgt u bijv. dit pad: waar > land > gebergte > berg, dan staan er rondom “berg” de woorden “pak”, “rivier”, “reis”, “touw”, “gras”, “boom” en “horen”. U kunt dus meerdere paden volgen naar hetzelfde woord, en de woorden die u daarbij tegenkomt zijn niet willekeurig.

De associaties binnen een bepaald pad zijn altijd hetzelfde. Begint u een nieuwe zoektocht en volgt u weer hetzelfde pad (waar > bos > berg), dan staan er rondom “berg” weer exact dezelfde woorden.