In collaboration with Kennislink.nl we developed a themepage “Talking about Language” (in Dutch).
Kennislink.nl is the largest popular science website in the Dutch language area and reaches more than 2.7 million visitors per year. Several new articles discussing diverse topics involving language are added every month.
Below is an overview of all the articles that have been published in the last years.
2023
- Taal leren op latere leeftijd houdt brein langer fit
- Hoor jij de verborgen politieke boodschap? De impliciete betekenis van hondenfluitjes
- Stemmen werven met slimme slogans
- Sleutelen aan je stemgeluid
- Lezersvraag: ‘Waarom lijken talen vooral in schrift familie?’
- Meertaligheid: geen nadeel, maar voordeel
- ‘Spreek die local gewoon aan, ook al maak je fouten’ Spoedcursus Toeristentaal deel 5: Je brein leert bij als er iets mis gaat
- ‘Bereid je voor op lokale gebruiken en gevoeligheden’. Spoedcursus Toeristentaal deel 4: Nederigheid overbrugt cultuurverschillen
- ‘Communiceer met meer dan woorden alleen’. Spoedcursus Toeristentaal deel 3: Non-verbale communicatie
- ‘Met emoji kom je dichter bij een face-to-facegesprek’
- ‘Kwartier per dag woordjes stampen werkt het best’. Spoedcursus Toeristentaal deel 2: Ons geheugen houdt van beelden
- ‘Leer je nieuwe taal door verhaaltjes te maken’ Spoedcursus Toeristentaal deel 1: Je bent (echt) nooit te oud om te leren
- ‘Online is het nieuwe normaal’ Internet voegt woorden toe aan onze taal
- De eeuwige verwarring tussen links en rechts
- Leren van tweede taal lukt ons uiteindelijk allemaal
- Wie leert het makkelijkst Nederlands? Nederlands leer je door te doen, waar je ook vandaan komt
- De stilte spreekt ook. Wat je zegt als je even zwijgt
- Ons brein is een puzzel van 86 miljard stukjes. We weten steeds meer over delen van de hersenen, maar nog weinig over het geheel
- Woorden kunnen je raken als een klap in je gezicht
- Kleine gesprekjes geven antwoord op grote vragen (Interview Mark Dingemanse, BQ3)
- Verkiezingstijd: Deze slogans werken (niet). Hoe verkiezingsretoriek ons lichamelijk kan raken
- Taal zit in de verbindingen (Interview Vitória Piai, Peter Hagoort, BQ2)
- Positieve taal in de spreekkamer
- ChatGPT kan goed papegaaien. Waarom de populaire schrijfrobot niet écht intelligent is (Interview Raquel Fernández, BQ1, BQ3)
- Waarom ‘groter als’ ergernis opwekt
- ‘Verwerken computers en ons brein taal op dezelfde manier?’ Marianne de Heer Kloots vergelijkt taalmodellen met hersenactiviteit (Interview Marianne de Heer Kloots, BQ1)
2022
- Leeshulp voor leerlingen met dyslexie. Welke hulpmiddelen werken en welke niet?
- ‘Communiceren is enorm efficiënt samenwerken’. Marlou Rasenberg rondt promotieonderzoek naar sociale interactie af (Interview Marlou Rasenberg, BQ3)
- Leren lezen draait om méér dan letters en klanken. Online spel leert kinderen spelenderwijs lezen (Interview Esther Steenbeek, Societal Impact)
- Wat blijft er nog over van vreemdetalenkennis? (Interview Kristin Lemhöfer, BQ4)
- ‘Woorden als klimaatwappie zijn typisch voor deze tijd’
- Hoe communiceren we met buitenaards leven?
- Ook dieren hebben wat te melden. Recensie Over zingende muizen en piepende olifanten (Angela Stöger)
- Evolutie stembanden bepalend voor menselijke spraak
- ‘We dragen allen verantwoordelijkheid voor de taal die we gebruiken’ Interview met Peter Hagoort over taal en oorlog. (Interview Peter Hagoort, BQ2)
- Krabbels in de kantlijn vertellen grote verhalen
- ‘Jonge vluchtelingen zijn talige kameleons’ Moos Pozzo onderzocht de taalstrategieën van jonge vluchtelingen.
- ‘Verboden woorden? Je kunt vooral steeds méér zeggen!’ Vivien Waszink schreef een boek over de gevoeligheden in het Nederlands.
- Lezersvraag: Kan ik mijn hond taal leren? (Interview Peter Hagoort, BQ2)
- Robots houden je bij de les
- Taal als voorspeller van dementie
- Direct communiceren van brein tot brein. Maken hersenimplantaten taal overbodig? (Interview Mark Dingemanse, BQ3, Julia Berezutskaya, Marcel van Gerven, BQ1)
- Zijn kinderen echt zulke taalwondertjes?
- Op de Nederlandse crèche zit Engels niet in de weg
- Wie bedenkt de woorden? (Interview Mark Dingemanse, BQ3)
- Waarom menselijke taal te complex is voor een computer (Interview Andrea Martin, BQ5)
2021
- Leren lezen als je doof bent. Andere aanpak om laaggeletterdheid te voorkomen
- Waarom Vlamingen hun taalgebruik wél aanpassen aan Nederlanders
- Meer thuiswerken, minder geroddel
- Graven naar je weggezakte moedertaal
- Taalgebruik belangrijk bij online daten
- Met spraaktechnologie parkinson opsporen
- Huh? Wat bedoel je? Problemen in een gesprek herstel je samen, met woorden en gebaren.
- ‘Uitdrukkingen zijn alive-and-kicking’
- Ook dieren brabbelen om hun taal te leren (Interview Carel Ten Cate, WP5)
- Sommige ‘coronawoorden’ zullen we weer schrappen uit ons geheugen (Atsuko Takashima, BQ4)
- Klankcontrast lastig voor baby’s met kans op dyslexie
- Waarom mensen kunnen rekenen en dieren niet
- IngeZoomd: ‘Goed, nou, doei hè!’
- IngeZoomd: Ik hoor je… niet!
- Wat gaat er verloren als een taal uitsterft?
- IngeZoomd: Oog in oog
- IngeZoomd: Aan de beurt (Interview Judith Holler, BQ3)
- Bij de les blijven tijdens hybride werken en onderwijs
- IngeZoomd: De webcam als spiegel
- IngeZoomd: Voor de webcam (Interview Linda Drijver, Judith Holler, BQ3)
- IngeZoomd: Op de achtergrond (Interview Ardi Roelofs, BQ2)
- ‘Zoom fatigue’: bekaf na je online meeting
- Het Dikke Alfabetboek gaat (veel) verder dan het ABC Recensie Het Dikke Alfabetboek – Frank Landsbergen
- IngeZoomd: ‘Hé, hoe gaat het?’
- Songfestivalhit zorgt voor revival van Sranan
- Twitterfilter heeft moeite met het herkennen van meningen (Antal van den Bosch, WP7)
- Hoe we elkaar begrijpen – of soms juist niet (Interview Ivan Toni, BQ3, Arjen Stolk, Synergy)
- Problemen taalontwikkeling al vroeg zichtbaar
- Waarom een aap geen taal kan leren (Interview Rogier Mars, BQ2)
- Onderbreken mannelijke politici hun vrouwelijke collega’s echt zo vaak?
- Poëzie is populair – vooral op Insta
- Computer helpt om de bijbel te begrijpen
- Plato of plateau? Handgebaar beïnvloedt wat je hoort (Hans Rutger Bosker, WP5)
2020
- Literatuur lezen goed voor taalbegrip – en meer
- Hoe we de onzichtbare vijand met een hamer platslaan. Framing door Nederlandse politici tijdens corona
- Tekst onthoud je beter op muziek
- Online bij de les blijven (Interview Jana Basnakova, Synergy)
- Vertraging op de lijn. Waarom online vergaderingen zo stroef verlopen en wat we daaraan kunnen doen
- Een sprintje trekken in je spraak
- ‘Via een scherm zijn hoogleraren minder intimiderend’. Taaltalent Shruti Ullas verdedigde haar proefschrift online (Interview Shruti Ullas, BQ4)
- ‘Na vier jaar onderzoek heb ik eindelijk het gevoel dat ik kan meepraten’. TaalTalent Lot Snijders Blok rondt haar promotieonderzoek af (Interview Lot Snijders Blok, BQ2)
- Zit racisme ingebakken in alledaagse taal?
- ‘Neehee, die tentstok moet dáár!’ Taaltalent Marlou Rasenberg onderzoekt hoe mensen in sociale interactie op één lijn komen (Interview Marlou Rasenberg, BQ3)
- Speuren naar de bakermat van taal. Recensie De oorsprong van taal – Sverker Johansson
- Hoe spraken we duizend jaar geleden?
- Waarom muziek je kippenvel kan bezorgen. Interview met C.L.de Carvalho-Heinekenprijswinnaar Robert Zatorre
- Mondkapjes als communicatief struikelblok (Interview Asli Özyürek, BQ3)
- Babypraat schaadt taalontwikkeling niet – integendeel zelfs. Grootschalige replicatiestudie bevestigt belang van kindgerichte spraak
- Eerherstel voor de geestelijk vader van de schedelleer. Recensie De Hersenverzamelaar van Theo Mulder
- Speuren naar stotteren in het DNA
- Uitdrukkingen leren aan de lopende band
- Lezen is verplichte kost!
2019
- Hoe gaan we om met meertaligheid?
- Al spelend leer je Nederlands
- Engels leren kan ook met minder grammatica
- ‘Taal is veel meer dan een verzameling losse woorden’. Interview met Peter Hagoort over onderzoek naar taal in de hersenen. (Interview Peter Hagoort, BQ2)
- Nederlands leren in een rijke taalomgeving
- 3D-print van een oeroud kleitablet brengt spijkerschrift tot leven. Hoe moderne technieken het oudste schrift kunnen ontcijferen
- Het verhaal als sociaal laboratorium
- Klikken met je muis en met je tong tijdens kindertaalfestival
- ‘Zonder uitdrukkingen wordt taal al snel saai’. Interview over publieksonderzoek naar spreekwoorden en gezegdes
- Deze gekweekte hersencellen hebben dezelfde taalstoornis als Emma (4) en Joeri (16)
- Het Nederlands voert nog altijd de boventoon – behalve in de wetenschap
- Eerste Nederlandse spellingregels werden nageleefd
- Een nieuwe taal creëren tijdens Lowlands Onderzoek naar het ontstaan en de evolutie van taal
- Op zoek naar het recept voor een goede taalleerder. De invloed van rijping van het brein op tweede taalverwerving (Interview Willeke Menks, Clara Ekerdt, BQ4)
- Hoe klonk de taal van Rembrandt?
- Hoe kun je meer talen betrekken in het onderwijs?
- Woordjes leren met een robot
- Taalstoornis na een herseninfarct op je 21e. Als taal plots lastig te begrijpen en nog moeilijker te produceren is
- Handbewegingen belangrijk voor taalbegrip (Interview Linda Drijvers, BQ3)
- Pommers werpt nieuw licht op West-Germaanse taalfamilie
- ‘Uiteindelijk draait het om het totale taalsysteem’ Interview met kersvers NAS-lid professor Peter Hagoort (Interview Peter Hagoort, BQ2)
- Het dyslectische brein verklaard. Recensie van het boek Dyslexie als kans
- Zintuigen werken samen in verwerking van taal (Interview Mark Dingemanse, BQ3)
- Muziek aan tijdens het studeren: slim of juist niet?
- ‘Vooroordelen zijn onderdeel van onze perceptie’
- Framing: niet altijd in het voordeel van de politicus
- Conservatieve politici gebruiken eenvoudige taal
- Hoe gebaar je ‘gitaar’?. In universele stille taal bepaalt betekenis welk gebaar past (Interview Asli Özyürek, BQ3)
- ‘Ik hoop dat deze kinderen nu sneller herkend worden’ Taaltalent Lot Snijders Blok speurt ook in haar laatste promotiejaar nog naar taal- en spraakgenen (Interview Lot Snijders Blok, BQ2)
- Taalonderzoek in de desa’s van Suriname
- Computer zet hersensignalen om in spraak (Interview Peter Desain)
- ‘We kunnen meertaligheid nog beter benutten’. Interview met Lisa Cheng, hoogleraar Algemene Taalwetenschap
- Hoe leer je een taal waar geen woorden voor zijn? Recensie De Taal van smaak – Reinier Spreen
- Slapend een taal leren? Droom lekker verder (Interview Guillén Fernandez, BQ2)
- Talenwissel als fitness voor je brein
- Whatsappjes tikken goed voor schrijfvaardigheid
- De veelzijdigheid van dyslexie
2018
- Boeken als oefenmateriaal voor empathie?
- Verwerken we taal genderneutraal?
- Door de geschiedenis van het Nederlands. Recensie Bromvliegzwaan van Arend van Dam
- Taal niet meer exclusief van de mens
- Lees je beter van scherm of papier? De voor- en nadelen van tablets en laptops in het klaslokaal.
- ‘We hebben geen slimme machines nodig, maar wíjze’ (Interview Marcel van Gerven, BQ1)
- Zipf geeft inzicht in taal van afasiepatiënten
- Stappenplan voor een nieuwe taal. Hoe creëer je een kunsttaal als het Dothraki of het Esperanto?
- Taalplezier in de Nijmeegse bibliotheek. Tweede editie van Kletskoppen leuk en leerzaam voor ouders én kinderen
- Taalvaardige kleuter wordt minder snel afgewezen
- Van achterlijke gladiool tot klootviool. Recensie van Het Groot Nederlands Vloekboek
- Nederlands had grote invloed op Frans in vroege middeleeuwen
- ‘Erkenning van onze taal betekent voor ons volledig burgerschap’. Waarom laat officiële erkenning van de Nederlandse Gebarentaal zo lang op zich wachten? (Interview Asli Özyürek, BQ3)
- Een appje tikken vergt grammaticaal inzicht
- ‘Bag ik een bandarijntje?’ Shruti Ullas onderzoekt hoe je brein went aan een accent (Interview Shruti Ullas, BQ4)
- Meer talen in de klas Recensie van SJOES van Karijn Helsloot en Fleur Daemen
- Taalonderzoek tussen de Lowlands-optredens. Festivalbezoekers doen fanatiek mee aan taalexperimenten
- Computer ‘dropt’ rap-teksten tijdens Lowlands .Zijn kunstmatig gegenereerde lyrics nog te onderscheiden van echte?
- Scholen moeten toe naar een meertalige aanpak
- Hoe veranderen sterke werkwoorden?
- Hoe Franciscus Donders bewees dat denken tijd kost. Donders Instituut viert 200ste geboortedag Donders (Interview Ardi Roelofs, BQ2)
- ‘Maak gebruik van migrantentalen in het onderwijs’. App helpt docenten die Nederlands als tweede taal onderwijzen
- ‘Waarom zou je niet álle Nederlandse namen willen onderzoeken?’ Interview met Gerrit Bloothooft, een naamkundige met een missie
- Niet grammaticaal, maar toch correct? Grammaticale illusie blijkt taalafhankelijk
- Hoe erg is een buitenlands accent?
- Dankjewel: geen woorden, maar daden
- Helpt Nederlands-Friese bagage bij het leren van Engels?
- Hoor jij ‘laurel’ of ‘yanny’? De auditieve illusie wetenschappelijk verklaard
- ‘Cultuur beïnvloedt hoe snel kinderen gaan spreken’ Elena Lieven onderzoekt hoe kinderen uit verschillende culturen hun moedertaal leren
- Brede interesse voor taal in de zestiende eeuw
- Ritme cruciaal om getrommelde taal te verstaan De Bora in de Amazone kunnen hun taal ook trommelen
- ‘Leuk om bij te dragen aan een actuele discussie’. Promovendus Arnold Kochari neemt tijdelijk zijspoor in zijn onderzoek (Interview Arnold Kochari, WP3)
- Nieuwe leesbaarheidsformule voor begrijpelijke teksten
- Klinkers oefenen in de ruimte. App leert je Engelse klinkers te onderscheiden (Interview James McQueen, BQ4)
- ‘De taal van de straat is meer dan straattaal’. Interview met taalkundige Jacomine Nortier over taal in de openbare ruimte
- ‘Begrijpen autisten gebaren op dezelfde manier?’ Promovendus James Trujilllo onderzoekt hoe we herkennen dat een gebaar betekenis heeft (Interview James Trujilo, BQ3)
- Limburgse oren zijn gespitst op toon
- Terugkerende patronen in families van melodieën
- Wakker tijdens je hersenoperatie (Interview Vitória Piai, BQ2)
- Een brein voor taal leren
- Te kort door de bocht, maar toch waar? Waarom we geloven dat moslims terroristen zijn (Interview Robert van Rooij, BQ1)
- Jager-verzamelaars in Maleisië hebben veel woorden voor geuren
- Vooroordelen helpen gedrag van anderen te voorspellen (Interview Harold Bekkering, WP4)
- Oude Bijbelteksten werpen unieke blik op Nederlandse creooltaal
- Talen en dialecten gescheiden in het brein?
2017
- ‘Tweetalige kinderen mogen toch ook foutjes maken?’ Drie mythes over meertalig opvoeden ontrafeld
- De veranderende status van het Berber
- De Gouden Eeuw van het Nederlands. Over taaldynamiek in de zeventiende eeuw
- Computermodel legt taalleermechanismen bloot
- Karakters en nog meer China
- ‘Taal is belangrijk voor de Catalaanse identiteit’ Interview met Anna Escofet Vilá, universitair docent Spaans en Catalaans
- Hoe onze hersenen voorspellen wat we zien. Recensie InScience-docu The Prediction Machine (Documentaire met Floris de Lange, BQ2)
- Hoe onze hersenen een nieuwe taal leren
- ‘De robot van de machine is de mens’. Het verhaal achter Asibot, de literaire robot
- Van paardenbloem tot orchidee. De taalwetenschap achter de film Pygmalion (1937)
- Computers worden steeds beter in taal. Artificial Intelligence op het DRONGO talenfestival
- Waarom praten we niet allemaal even snel? Wetenschappers zoeken verklaringen voor onderlinge verschillen in taal (Interview Florian Hintz, BQ4)
- Moeders passen klankkleur van hun stem aan voor baby. Aangepast timbre lijkt baby te helpen bij leren moedertaal
- Hoe boos is ‘boos’? Dat ligt aan de context Activiteit fronsspier geeft aan hoe je emotie-woorden verwerkt
- Hoe voordelig is tweetaligheid?
- Woordjes leren gaat beter als je jezelf overhoort
- Deze tip zorgt ervoor dat jij voortaan sneller antwoord krijgt op je vraag (Door Linda Drijvers, BQ3)
- Queen’s English is de norm, maar hoe lang nog?
- Hoe het brein intonatie ontcijfert. Hersencellen verwerken de toon waarop iets gezegd is
- De veelzijdige wereld van het Sanskriet. Over de tentoonstelling ‘Sanskrit – Across Asia and Beyond’ in Leiden
- Meertaligheid wordt de norm in Friesland
- Kleuren bij geuren zorgen voor scherpere neus
- Vertalen met neurale netwerken (Interview Antal van den Bosch, WP7)
- Wet van Zipf in taal verklaard
- Leren met het gemak van een kind. Neurobiologen proberen de plasticiteit van het brein te herstellen (Interview Guillén Fernandez, BQ2)
- Hoe lezen het brein verandert
- Middeleeuwse monniken mixen Iers en Latijn
- Rechterlijke dwalingen van de taalpolitie. Het boek ‘Maar zo heb ik het geleerd!’ onderzoekt de juistheid van 50 taalregels
- Past jouw naam bij je gezicht? Passende naam kan een politicus stemmen opleveren
- ‘De genetica wordt soms ingehaald door Facebook’ Taaltalent Lot Snijders Blok zoekt genen die verantwoordelijk zijn voor taal- en spraakstoornissen (Interview Lot Snijders Blok, BQ2)
- Een kopieermachine voor je stem. Zijn computerstemmen nog wel van echte te onderscheiden? (Interview James McQueen, BQ4)
- Menselijk brein onderscheidt van nature vijf basiskleuren
- ‘Met grammatica kun je verder terugkijken in de geschiedenis van taal’ (Interview Pieter Muysken)
- Online spel toont aan: Nederlands vaakst verward met Deens
- Baby’s herkennen woordgrenzen door klemtoon
- Het verleden ligt boven, de toekomst beneden
- Nijmeegse aanpak voor woordjes leren wint (Interview Boris Konrad)
- Complexe zinnen beïnvloeden muziekbeleving
- Tweetaligheid als therapie. Interview met Merel Keijzer over tweetaligheid en veroudering
- ‘Bijzonder om zo gedetailleerd in het brein te kijken’. Shruti Ullas onderzoekt hoe ons brein zich aanpast aan uitspraakvariatie (Interview Shruti Ullas, BQ4)
- Adoptiekinderen vergeten hun moedertaal niet
- ‘Met kleine stapjes naar het grotere plaatje’. Arnold Kochari onderzoekt hoe we vage taal begrijpen (Interview Arnold Kochari, WP3)
- Wortels van taal liggen in de wijzende vinger
- Eigen spreeksnelheid beïnvloedt wat je hoort (Interview Hans Rutger Bosker, WP5)
- Handgebaren zijn net zo goed taal
- Wat we kunnen leren van vleermuizen
2016
- De spraakacrobatiek van Kraantje Pappie (Interview Joe Rodd, BQ1)
- Het spraakkanaal van apen is klaar voor taal
- Wat zeg je als je praat in je slaap? (Interview Roel Willems, BQ5)
- Hoe ontcijfer je de taal van aliens? Taalkundige in de hoofdrol in sciencefictionfilm Arrival
- Dove kinderen geven voorkeur aan actiegebaren (Interview Asli Özyürek, BQ3)
- Geeft ritmische spraak Clinton voorsprong op Trump? (Interview Hans Rutger Bosker, WP5)
- Vechten voor taal (Blog Merel Burgering, WP1)
- ‘Onverwachte resultaten houden het spannend’. Promovendus James Trujillo onderzoekt hoe we herkennen dat een gebaar betekenis heeft (Interview James Trujilo, BQ3)
- Klinkende woorden geven inzicht in taalstructuur. Onderzoek naar ideofonen in verhalen van Japanners over de tsunami in 2011 (Interview Mark Dingemanse, BQ3)
- Als spreken niet vanzelfsprekend is. De genetische en neurobiologische basis van stotteren
- Maken babygebaren je kind slimmer?
- Klanksymboliek aanwezig in duizenden talen (Interview Mark Dingemanse, BQ3)
- Geheugen helpt bij verwerken van taal (Interview Vitória Piai, BQ2)
- Honden verwerken woorden net als mensen
- Slimme computer helpt doven spraak beter te verstaan. Kunstmatige intelligentie verbetert de afstelling van het cochleair implantaat
- Hersenonderzoek buiten de scanner Hoe onderzoekers van het Donders Instituut de werking van ons brein ontrafelen
- Orang-oetan heeft controle over zijn spraak
- Als je plotseling een buitenlands accent hebt. Promovenda Stefanie Keulen onderzoekt het Foreign Accent Syndrome
- Kleine klankverschillen cruciaal bij leren lezen
- Tweede taal gebruikt waar mogelijk bestaande structuur
- Waarom we meer zeggen dan nodig is
- Getrainde neus beschrijft alleen ‘eigen’ geuren beter
- Batwoman in de taalwetenschap
- Elementair boek over de veelzijdigheid van taal
- Trots op een verdwijnende taal
- ‘Welke genen zorgen voor taal- en spraakstoornissen?’ Taaltalent Lot Snijders Blok kijkt in het DNA van kinderen met een taalspraakstoornis (Interview Lot Snijders Blok, BQ2)
- App Yvo laat je scrabbelen met woorden (Interview Peter Desain)
- Onderzoekers maken hersenatlas van woordbetekenissen (Interview Irina Simanova)
- Leve de Duitse taal! Een college over Duitse zinnen ter gelegenheid van de Dag van de Duitse taal
- Taal leren doe je ook met je ogen
- Wijzen naar de zon om de tijd aan te geven
- Gebaren tijdens het spreken horen bij je taal (Interview Asli Özyürek, BQ3)
- Eerste bewijs voor complexe grammatica bij Japanse koolmees
- ‘Met een vliegtuig vol Nederlandse proefpersonen naar een Finse scanner’. Pim Levelt over de geschiedenis van het taalonderzoek en de risico’s van nieuwe technieken
- ‘Hoe wennen we aan een accent?’ Taaltalent Shruti Ullas onderzoekt hoe ons brein zich aanpast aan uitspraakvariatie (Interview Shruti Ullas, BQ4)
- Directe rede voor kinderen niet altijd makkelijker
- ‘Hoe weet je dat een gebaar iets betekent?’ Taaltalent James Trujillo zoekt het systeem in ons brein dat een communicatieve intentie herkent (Interview James Trujilo, BQ3
- ‘Hoe kan het toch dat we elkaar begrijpen?’ Taaltalent Arnold Kochari onderzoekt hoe ons brein te betekenis van woorden als ‘groot’ en ‘weinig’ interpreteert (Interview Arnold Kochari, WP3)
- Snellezen gaat ten koste van tekstbegrip
- Geen kritische periode voor leren tweede taal
- Eerst maken, dan horen
- Taal zit in onze genen, maar waar?
- Begrijpt Siri mij echt? (Interview Arjen Stolk, Synergy)
- Etnolecten in heden en verleden
2015
- Taal beïnvloedt hoe je de wereld waarneemt
- ‘Een logopedist is meer dan een spraakjuf’. Interview met hoogleraar Logopediewetenschap Ellen Gerrits
- ‘We worden allemaal een homo universalis’. Google maakt in ons brein ruimte voor creativiteit (Interview Harold Bekkering)
- Nederlandse woorden in buurlanden en verre oorden
- ‘Nederlands met een vleugje Marokkaans’. Interview met Khalid Mourigh over het Marokkaans Nederlands
- ‘Met taal geef ik expressie aan mijn leven’
- Jongleren met Franse klanken. Een college Franse fonologie
- Ben je gewend aan een accent? Nieuwe app brengt Nederlandse accenten in kaart
- Vrouwen leren tweede taal makkelijker dan mannen
- Onbegrijpelijk dat we elkaar begrijpen (Mark Blokpoel, BQ3)
- Waarom vallen we zo vaak in herhaling? Over het gebruik van taalclichés
- Praat Nederlands met me!
- Hoe vroeg kun je met Engels beginnen?
- De eerste tekens van een alfabet Ostracon. ontcijferd door Leidse egyptoloog
- Hoe Fries Hollands wordt. Taalverandering door tweetaligheid
- Snel lezen is niet altijd slim. Nijmeegs onderzoek naar begrijpend lezen breekt lans voor rustig lezen
- Taalvorm komt niet uit de lucht vallen
- Hoe goed kan jij talen herkennen? ‘Met dit spel wordt iedereen in wezen een taalkundige’
- Helpt een dutje bij het leren van je moedertaal?
- Hulp van je lijf bij woordjes leren
- Wablief? Reparatie van gesprekken gaat overal ter wereld hetzelfde
- Op zoek naar het eigene in een voormalige Coca-Colafabriek
- Pasgeboren baby’s herkennen woordgrenzen
- Muziekles op school stimuleert taalvaardigheid
- Getrainde neus herkent geuren niet beter. Waarom geuren omschrijven zo moeilijk is
- Meedoen aan taalexperimenten? Meld je aan als proefpersoon!
- Ja of nee, that’s the question
- Woorden helpen ons brein kijken
- Sterke taal heeft meer impact
- De ontdekking van een synestheet
- App biedt spraaklozen gesprek in meerkeuzevorm
- Waar komt onze taalintuïtie vandaan? KNAW Onderwijsprijs naar profielwerkstuk over de relatie tussen taalvorm en betekenis
- Meertalige omgeving verruimt je blikveld
- Taalonderzoek van gen tot gedrag. Op bezoek bij het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek
- Dialectwoorden in een nieuw digitaal jasje
- Hoe kraak je een taal? De methode van De taalhacker om snel een vreemde taal te leren
- Een kijkje in het hoofd van rappe sprekers. Science Live-onderzoek naar de genetische basis van spreeksnelheid
- Het Korterlands is van alle tijden
- ‘Inheemse talen zijn belangrijk voor natuurbehoud’. Interview met taalkundige Marine Vuillermet
- Woorden maken (of breken) de staatsman
- Kindertaalonderzoek nog in de kinderschoenen
- Waarom Tupac anders ging klinken. Steven Gilbers onderzoekt rapper Tupac Shakur
- Er is hoop voor het Esperanto
- Welke kleur heeft woensdag?
- Hét lezende brein bestaat niet